Aj vám sa už niekedy stalo, že ste pred Vianocami naleteli na triky obchodníkov a vyhodili ste peniaze za vec, ktorú ani nepotrebujete? V dnešnej dobe nie je takto naletieť vôbec zložité. Je známe, že marketéri trávia veľa času nad tým, ako z vášho vrecka vytiahnuť, najlepšie, i ten posledný cent. Ideálna príležitosť na to, aby tento sen premenili na skutočnosť, sú Vianoce. Za posledných pár desaťročí sa táto situácia mala možnosť vyvíjať. Obchodné taktiky sa stali menej nápadné a komplexnejšie. Na niektoré z nich sa pozrieme a povieme si, ako sa pred nimi chrániť.
Vianoce sú sviatky pokoja, lásky, času stráveného s rodinou a blízkymi, a tiež duchovného zážitku. Pred reklamami v televízii alebo bilboardami, pred tým, ako zvyk kupovania darčekov na Vianoce nebol ani zďaleka tak populárny, to tak naozaj aj bolo. Veľkým spoločnostiam sa podarilo kúzlo Vianoc z ľudí čiastočne ,,vysať“ a premeniť to na svoj zisk. Veľmi dobrým príkladom je Black Friday, kedy sa ľudia vo veľkom strese naháňajú za zľavami a výhodnými kúpami. Často si neuvedomujú, že značná časť z nakúpených vecí nikdy nebude naplno využitá alebo dokonca i zbytočná. Už z ranej histórie ľudstva sa človek naučil sledovať činnosti a veci, čo robí väčšia skupina ľudí, aby nebol vylúčený. Vylúčenie zo skupiny vtedy predstavovalo jasnú smrť, ale dnes to nepredstavuje nebezpečenstvo, pokiaľ si nekúpime kabát, ktorý si kúpili tri kolegyne z práce. Preto sa treba naozaj zamyslieť, či o tomto Vianoce skutočne sú.
Reklamy na vianočné stromčeky alebo iný vianočný tovar začínajú už v novembri, čo veľa ľudí považuje za otravné. Reklamy tohto typu pokračujú do samotného Štedrého dňa. Toto obdobie je dostačujúce na to, aby človek čiastočne alebo úplne stratil chuť oslavovať Vianoce, zabudol na skutočný význam Vianoc a podľahol tejto technike. Námet a realizácia reklamy stoja nemalé peniaze, nehovoriac ešte o priestore, kde bude reklama prezentovaná. Televízie si takéto služby nechajú dobre zaplatiť. Táto skutočnosť hovorí o tom, že ľudia musia utrácať obrovské sumy peňazí, pokiaľ sa to firmám oplatí.
Pointa tohto článku nie je vystrašiť vás, ale naopak ukázať, ako sa to dá zvládnuť . Poďme si ukázať spôsoby, ako na to. Nakupovanie vianočných darčekov na poslednú chvíľu v preplnených obchodných centrách nevplýva dobre na nikoho. Preto sa snažte si vybavovať „vianočné povinnosti“ v predstihu a najlepšie s vopred pripraveným zoznamom. Stres pri nakupovaní neprispieva k racionálnym rozhodnutiam, čo môže v konečnom dôsledku predstavovať väčšiu minutú sumu, ako by sme si želali. Ďalej je dôležité, aby ste sa pozerali na celkovú cenu, a nie na úsporu, ktorá nemusí byť reálna. Najviac je tento fenomén viditeľný pri kupovaní vecí na splátky. Preto sa nenechajte oklamať a kúpu si dobre rozmyslite. Najhoršie, čo môžete pri kupovaní darčekov spraviť, je vziať si pôžičku. Takto sa veľa ľudí pred sviatkami úplne zbytočne zadĺži a dokonca niektorí ľudia sú ochotní si túto skúsenosť na budúce Vianoce zopakovať zas.
Je občas náročné nezabudnúť, o čom Vianoce skutočne sú. Žijeme v rýchlej dobe, kedy sa každý niekam ponáhľa. Skúsme sa preto na chvíľu pozastaviť a zamyslieť sa, ako možno čo najlepšie stráviť sviatky pokoja a lásky. Tieto Vianoce máte príležitosť vyskúšať niektoré z rád, ktoré som vyššie spomenul a uvedomiť si, že Vianoce nie sú iba o tom, čo si nájdeme pod stromčekom.
(zdroj: https://www.noviny.sk/slovensko/862631-vianocne-sialenstvo-v-obchodoch-kedy-a-ako-nakupovat)