Nová sezóna, nové regulácie, noví riaditelia pretekov, nové autá, nové prestupy, nové okruhy, jedna vec však ostáva, a to napätie pred sezónou. Nové monoposty priniesli viacero špekulácií ohľadom výkonnostných rozostupov monopostov v kvalifikáciách, ale aj v pretekoch. Prvé dva preteky výrazne popreli očakávania a myslím si, že nás čaká dobrá a možno aj jedna z najlepších ér vo Formule 1.
Pred sezónou sa už klasicky konajú testy v Barcelone. Predsezónne testy majú tri dni. Akurát na tretí deň v Barcelone sa začala riešiť otázka s budúcnosťou ruského pilota Nikitu Mazepina z tímu Haas. Hneď po začatí ruskej invázie tím odstránil ruskú trikolóru a nápisy spoločnosti Uralkali, ktorej majiteľ je Mazepinov otec. Kvôli úzkym vzťahom s ruským prezidentom sa rozhodol tím Haas ukončiť spoluprácu s ruským pilotom a titulným sponzorom Uralkali. Môj osobný názor je, že Haas spravil len dobre, nakoľko sám Mazepin nijak neodsúdil vojnu, mal úzke vzťahy s prezidentom Ruska a ľudia, ktorí sledujú F1-tku, vedia, že ako pilot nevynikal a v poradí na konci minulého roka obsadil 21. priečku z 20-tich, kedy ho predbehol aj rezervný jazdec Alfy Romeo, Robert Kubica. Kubica pritom nastúpil iba do dvoch pretekov. Určite samy uznáte, že by bolo zvláštne, aby sa Mazepin vozil na predpretekovom autobuse a mával divákom s úsmevom, zatiaľ čo jeho krajina bombarduje druhý suverénny národ. Mazepina nahradil dánsky pilot Kevin Magnussen, ktorý sa vrátil do tímu Haas po tom, čo mu Mazepin zobral jeho miesto. Po prvých dvoch pretekoch môžem povedať, že to bola dobrá výmena. Na testoch v Bahrajne jazdci podporili Ukrajinu. Na fotení pri ukrajinskej vlajke však už Daniel Ricciardo mal COVID, no stihol sa z neho dostať pred prvými pretekmi. Takéto šťastie však nemal Sebastian Vettel, ktorý sa nakazil od Daniela a nezasiahol do prvých dvoch pretekov. Zaskočil ho jeho krajan, Nico Hulkenberg. Seba(stiana) najbližšie uvidíme v Austrálii.
Bahrain
Kvafikácia: V Bahraine po kvalifikácii sme mali možnosť vidieť, že nové regulácie výrazne pomohli k vyrovnanosti štartového poľa. Najväčšie sklamanie sa dalo vidieť v tímoch Mercedes, Aston Martin, McLaren a Williams z jedného dôvodu – pohonná jednotka od Mercedesu, ktorú využívajú tieto štyri tímy, výrazne zaostáva. Štyria z ôsmich jazdcov týchto tímov sa nedostali z Q1! Je smutné vidieť, ako tímy s obrovskou históriou (McLaren a Williams) štartujú z druhej polovice jazdcov na štarte. Na opačnej strane, tímy Ferrari, Alfa Romeo a Haas (ktoré využívajú pohonnú jednotku od Ferrari) ukázali najväčšie vylepšenia oproti minulému roku. Haas, ktorý minulý rok skončil v pohári konštruktérov na poslednej priečke, a Alfa na predposlednej sa so svojimi tímovými jednotkami Kevinom Magnussenom a Valtterim Bottasom dostali do Q3! To, že tím z Maranella urobil dobrú prácu pri vývoji monopostu a motora, spečatil Charles Leclerc pole position. Druhý štartoval úradujúci majster sveta, Max Verstappen, a prvú trojku uzavrel Leclercov tímový kolega z Ferrari, Carlos Sainz.
Preteky: ,,It´s lights out and away we go,“ bola fráza, ktorú nebolo počuť dlhé tri mesiace. Preteky sa začali pokojne, no v zákrute číslo 6 spôsobil Ocon Schumacherovi hodiny a našťastie sa nič závažnejšie nestalo. V čele pretekov sa odohrával nádherný súboj medzi Leclercom a Verstappenom. Všetko prebiehalo pekne, pokiaľ sme nevideli v 46. kole plameň z monopostu Pierra Gaslyho. Safety car vyšiel z boxov a po štyroch kolách do nich aj späť zamieril. Pretekať sa teda opäť začalo v 50. kole. Ku koncu prvých pretekov zažili fanúšikovia RedBullu srdcový kolaps. Verstappen aj Pérez mali problém s autom. Chyba bola vákuum v systéme prívodu paliva. Charles Leclerc vyhral preteky, druhý skončil jeho kolega Sainz a tretí finišoval Hamilton. Pre Ferrari to bolo vytúžené víťazstvo po dlhých dvoch rokoch.
Saudská Arábia
Čo by to bolo za Veľkú cenu keby sa nestala nejaká kontroverzná vec v paddocku? Táto vec sa síce nestala priamo v padddocku, ale otriasla celým vedením Formuly 1 a aj fanúšikmi. Saudsko-arabskí teroristi zaútočili na ropnú firmu Aramco, ktorá sponzoruje preteky F1 a tím Aston Martin. Útok sa stal v piatok. Vedenie pretekov aj s tímovými šéfmi dali pretekom zelenú, jazdci sa aj tak radili viac ako 4 hodiny cez noc. Dym bolo vidieť aj z okruhu. Útok sa stal len 20 kilometrov od okruhu, a tak je jasné, že v paddocku prevládal nepokoj a strach.
Kvalifikácia: Trápenie tímov s motorom od Mercedesu stále pretrvávalo. Prekvapivo aj sám Sir Lewis Hamilton sa nedostal z Q1-tky! Stalo sa to po prvýkrát od roku 2009, keď nepostúpil ďalej vďaka jeho jazde. Do kvalifikácie a následne ani do pretekov sa nezapojil Japonec Yuki Tsunoda z Alpha Tauri kvôli poruche motora. To, že trať z Džede je nebezpečná, potvrdila škaredá havária Micka Schumachera z Haasu. Našťastie sa mu nič nestalo. Prémiovú pole position získal Sergio Pérez, po dlhých 11-tich rokoch. Druhý skončil Leclerc a tretí Carlos Sainz.
Preteky: Na štartovej čiere stálo 18 áut. Nenastúpili už skôr spomínaní Schumacher a Tsunoda. V prvých kolách predviedli jazdci to, čo fanúšikovia chcú najviac, a to je pretekanie. Aj napriek nebezpečnej a najrýchlejšej mestskej trati šli jazdci veľmi tesné súboje. V 15-tom kole oklamalo Ferrari RedBull kvôli správe pre Leclerca, aby zašiel do boxu vymeniť pneumatiky. RedBull na to zareagoval tým, že líder pretekov Pérez zašiel do boxov. Leclerc sa po pretekoch priznal, že Ferrari s prvým pitstopom blafovalo. Tento box stál Peréza prepad na jeho konečnú, štvrtú priečku kvôli safety caru. Nicolas Latifi nabúral do steny. Ferrari toto okamžite využilo pitstopom pre Leclerca a aj Sainza. Do boxov taktiež zamieril Verstappen. V 36-tom kole začal spomaľovať Fernando Alonso. O kolo neskôr ho nasledoval Daniel Ricciardo. Bottas, ktorý mal ísť do boxov meniť pneumatiky, odstúpil. Rovnako odstúpili aj Alonso a Ricciardo. V 42. kole začala najvyššia fáza bitky medzi Verstappenom a Leclercom. Dvaja možní kandidáti na titul majstra sveta v tejto sezóne si to medzi sebou rozdávali do posledného kola pretekov. V 47. kole sa Verstappenovi podarilo obehnúť Leclerca. Aj keď sa Leclerc snažil po zvyšné 3 kolá, pokusy mu nevyšli. Z pretekov v posledných kolách odstúpil ešte Alex Albon z Williamsu, a tak preteky dokončilo len 13 áut! Prvý skončil Verstappen, druhý Leclerc a tretí Sainz. Po dvoch pretekoch vedie boj o titul majstra sveta Leclerc so 45 bodmi. O 12 bodov zaostáva tímový kolega Sainz.
Najbližšie preteky sú v Austrálii. Dúfam, že pretekanie zostane na tejto úrovni do konca sezóny.