Cyklistické preteky Okolo Slovenska – Môj pohľad na druhú etapu

Cyklistické preteky Okolo Slovenska sa konali v dňoch 15. až 19. septembra 2021. Pozostávali z krátkeho, 1600 metrov dlhého, prológu a štyroch etáp. Premiérovo sa na nich zúčastnilo až 7 tímov z kategórie World Tour. Nechýbali zvučné mená ako Peter a Juraj Saganovci, Chris Froome, Alexey Lutsenko alebo minuloročný víťaz celkového poradia Jannik Steimle.

V piatok 17.9.2021 sa konala druhá etapa týchto pretekov. Merala 179 km a viedla zo Spišského Podhradia do Dolného Kubína. Túto etapu som si aj napriek nepriaznivej predpovedi počasia vybral s cieľom na vlastnej koži zažiť atmosféru podobnú World Tour pretekom. Na poslednú chvíľu sa však nebo zľutovalo a prestalo pršať. Tým pádom sa nám zlepšila nálada a určite aj jazdcom, ktorí si dažďa v tejto etape užili do sýta.

Atraktivitu druhej etapy znásobovala skutočnosť, že išlo o etapu s najvyšším prevýšením tohto ročníka. Cyklisti v nej stúpali až na úroveň Štrbského Plesa, kde bola situovaná horská prémia prvej kategórie. Celkovo sa v tejto etape udeľovali body na troch horských a troch šprintérskych prémiách.

Vďaka náročnému kopcovitému profilu, bolo jasné šéfom jednotlivých tímov, že ak sa ich jazdci chcú dostať do úniku, budú musieť zvoliť útočnú stratégiu. Ihneď po slávnostnom štarte sa snažilo viacero pretekárov dostať do únikov. Postupne sa na čele pretekov sformovala pätica jazdcov, ktorej súčasťou bol aj Talian Andrea Garosio, najlepší vrchár po prvej etape. O body do bodovacej súťaže mal najväčší záujem nórsky šprintér Frederik Dversnes. Vyhral prvú prémiu z úniku. V tesnom slede šli za sebou vrchárske prémie v Starom Smokovci a na Štrbskom plese. Ovládol ich spomínaný Talian Andrea Garosio. Po zjazde z Tatranskej magistrály sa bodovalo na dvoch šprintérskych prémiách v Liptovskom Hrádku a Liptovskom Mikuláši. Obe sa snažil vyhrať Frederik Dversnes, no na druhej prémii nestačil na Čecha, Jakuba Otrubu. Pelotón bol natoľko aktívny, že únik dostihol ešte pred posledným stúpaním na Lúčky- Vrchvarta. Práve toto posledné stúpanie preriedilo jazdcov v hlavnom balíku a časť z nich už nestačila jeho tempu, a preto sa vytvárali samostatné skupinky jazdcov, ktorí už šetrili sily na ďalšie etapy.

Keď bol pelotón ešte v mojej blízkosti, ťahali ho cyklisti zo španielskeho tímu Equipo Kern Pharma, no o pár stoviek metrov sa situácia zmenila, keď 15 kilometrov pred cieľom zaútočil náš Peter Sagan. Za neustáleho povzbudzovania divákov vyhral poslednú horskú prémiu. Po nej nasledoval už iba záverečný technický zjazd plný nebezpečných zákrut na vlhkej vozovke. Pri Saganovi sa zrazu objavil Steimle z tímu Deceuninck-Quick Step, ktorý s ním však odmietal  spolupracovať, nakoľko mal svojho lídra v pelotóne a ten strácal už 20 sekúnd.  Saganovi prišiel na pomoc  jeho tímový dvorný domestik a kamarát Daniel Oss. Spoločne sa snažili doviesť únik do cieľovej rovinky ešte pred hlavným poľom. Ich úsilie však bolo márne.  Pelotón, konkrétne „vlčia svorka“ Deceunincku-Quick Step, sa postaral, aby bol náskok Saganovej skupiny eliminovaný. Ich úsilie zožalo úspech už dva kilometre pred cieľom. Záver etapy bol mimoriadne technický a podľa názorov viacerých cyklistických odborníkov bol priamo „ušitý“ na mieru nášho Petra Sagana.

Záverečný hromadný finiš skomplikoval mokrý povrch asfaltového zvršku vozovky v pravouhlej pravotočivej zákrute. Tu sa pošmykla šestica jazdcov pripravených bojovať o víťazstvo. Peter Sagan si tesne pre touto zákrutou držal ideálne druhé miesto. Žiaľ s cieľom nespadnúť silno pribrzdil a to mu znemožnilo na posledných 100 metroch vyvinúť vyššiu rýchlosť a nakoniec preťal pásku na druhom mieste v rovnakom čase ako víťazný  Nemec Jannik Steimle. Vlčia svorka môjho obľúbeného Deceunincku tak zaknihovala už druhé víťazstvo v tomto ročníku Okolo Slovenska.

Poradie 2. etapy Jazdec Tím
1. Jannik Steimle Deceuninck- Quick Step
2. Peter Sagan Bora- Hansgrohe
3. Alvaro Jose Hodeg Deceuninck- Quick Step
4. Lukáš Kubiš Dukla Banská Bystrica
5. Francisco Galgan Fernandez Equipo Kern Pharma

Peter Sagan však aj v tejto etape získal bonifikačné sekundy dôležité do súťaže o celkové poradie. A opäť sa raz potvrdila pravdivosť starej ľudovej múdrosti o tom, že na konci bič plieska. Veď posúďte sami. Celkovú klasifikáciu po štyroch etapách vyhral Peter Sagan. Vyhral taktiež aj bodovaciu súťaž a súťaž o najlepšieho Slováka.

Etapa z môjho pohľadu

Lokalitu našej fanúšikovskej základne sme si s otcom určili ešte deň pred etapou.  Našim cieľom bolo stúpanie Lúčky – Vrchvarta. Na ceste smerom k našej základni sme v Dolnom Kubíne videli takmer všetky tímové autobusy, ktoré s predstihom začali s prípravou poetapového servisného zázemia pre svojich jazdcov.

Vrchvarta bolo z môjho pohľadu strategickým miestom, nakoľko to bolo už len jeden kilometer do vrchárskej prémie a predpokladal som, že jazdci po tiahlom stúpaní a viac ako stošesťdesiatich kilometroch už nepôjdu príliš vysokou rýchlosťou. Bol to asi 300 metrov dlhý rovný stúpavý úsek, z ktorého sme mali výborný výhľad na pelotón. To mi malo umožniť čo možno najdlhší kontakt s jazdcami.

Po príchode na cieľové miesto sme takmer hodinu a pol čakali, kým prejde pelotón okolo nás. Hodinu pred ich prejazdom organizátori uzavreli cestu. Asi pol hodinu pred pelotónom prešli sprievodné autá organizátorov a sponzorov. Najviac pozornosti medzi fanúšikovskou obcou si získali autá hlavného reklamného partnera pretekov Cofidis. Ich posádky z áut rozdávali fanúšikom popri trati reklamné predmety. Vďaka neúnavnému fandeniu sa aj mne ušiel jeden z ich multifunkčných šálov. Za nimi už išli v tesnom slede sprievodné motorky, za ktorých riadidlami sedeli dobrovoľníci, ale nechýbali ani policajti. Po asi troch minútach sa zjavila na oblohe helikoptéra, ktorá zabezpečovala priamy prenos pre divákov verejnoprávnej televízie RTVS, ale aj televízie EUROSPORT. Takmer v tom istom čase sa spoza zákruty vynorilo zelené elektrifikované auto riaditeľa pretekov, nasledované sprievodnou televíznou motorkou.  Za nimi sa už na nás valil pelotón, ktorý zaberal takmer celú šírku vozovky.

Môj prvotný odhad, že jazdci pôjdu okolo mňa v pomalšom tempe sa zrútil ako domček z kariet. Mal som pocit ako keby okolo mňa prešiel  francúzsky rýchlovlak TGV. Napriek ich rýchlosti, ktorú by som odhadol asi na takých 40 km/hod., som mal to šťastie vidieť na vlastné oči asi zo vzdialenosti 1,5 metra Chrisa Frooma, štvornásobného víťaza Tour de France. Ten na Okolo Slovenska hájil farby tímu Israel Start Up Nation.

Ešteže toto tiahle stúpanie rozdelilo pelotón na viacero menších skupín, tak som mal možnosť ako správny fanúšik oblečený v mikine môjho obľúbeného tímu Deceuninck- Quick Step si to „rozdať“ s jazdcami behom popri nich. No nemal som ani najmenšiu šancu. Všetci jazdci tohto preteku majú môj neskonalý obdiv, a preto som z plného hrdla fandil každému z nich.

Za jazdcami nasledovali servisné autá jednotlivých tímov, v ktorých boli športoví manažéri a tímoví mechanici, ako na najväčších cyklistických podujatiach na svete. Moje fandenie bolo odmenené hneď pri príjazde sprievodného vozidla Gazpromu RusVelo, ktorého mechanik mi do ruky podal bidón (tímovú fľašku), čo ma veľmi potešilo. Napriek tomu, že som sa snažil byť nestranným fanúšikom, tak o jeden z najsilnejších  zážitkov z tohto podujatia pre mňa sa postaral môj obľúbený belgický tím Deceuninck. Keď prechádzali okolo nás, tak som zaujal postoj ich jazdcov v cieli vyhranej etapy s poukázaním na ich tímové logo. Táto moja snaha vyústila v pristavenie sprievodného vozidla BMW a podaním bidónu s iontovým nápojom priamo ich športovým riaditeľom Klaasom Lodewyckom.

Ale navždy mi zostane v pamäti pohľad na štvornásobného víťaza legendárnych pretekov Tour de France Chrisa Frooma, trojnásobného svetového šampióna Petra Sagana ako aj  hviezdy word tour tímov Alexeya Lutsenka, Michaela Morkova, Ceesa Bola, Domenica Pozzoviva, Romana Kreuzigera, Juraja Sagana, Macieja Bodnara a mnohých ďalších. K pozitívam tohto podujatia patrí, že veľa mladých začínajúcich domácich jazdcov má priamu možnosť konfrontovania svojich kvalít s jazdcami svetového formátu.

65. ročník pretekov Okolo Slovenska by som z môjho pohľadu zhodnotil ako mimoriadne divácky úspešný projekt. Na ich každoročne stúpajúcej atraktivite sa však môžete podieľať aj vy. Preto by ste si nemali nechať ujsť ich 66. edíciu, ktorá bude štartovať o rok opäť v polovici septembra. Mojim cieľom je v jarnej sezóne 2022 spoločne s otcom prejsť aspoň jednu z etáp tohtoročných pretekov. Dúfam, že to ale nebude len 1,6 km prológ v Košiciach.

Martin Lošák II.BG

Autobus Astana Premier Tech
Autobus Astana Premier Tech                                                                                                                                                                                                                            
Autobus Israel Start Up Nation
Tímový autobus Israelu Start Up Nation, farby ktorého hájil na Okolo Slovenska Chris Froome

Koniec pelotónu