Sociálne siete tu sú už nejaký ten piatok a za tú dobu sa mali možnosť vyvíjať. Tento novodobý fenomén nabral objemy svetového rozmeru bleskovou rýchlosťou. Staršie generácie mali možnosť zažiť ako prví svet bez a s technológiami, ktoré po prvýkrát v histórií ľudstva prepojili celú planétu. Človek sa z evolučného hľadiska nezmenil od čias vynálezu sociálnych sietí a internetu, a preto si nemal možnosť na túto zmenu navyknúť. Náš deficit fungovať vo svete, ktorý funguje ako jedna veľká pavúčia sieť, využili šikovní marketéri, podnikatelia a veľké firmy. Poďme sa pozrieť na to, ako to v skutočnosti funguje.
Z úvodu možno vyplýva, že sociálne siete sú iba nástrojom predajcov na zvýšenie ich ziskov. Ale nie všetko je iba čierne. Sociálne siete umožňujú ľudom zostať v kontakte i napriek tomu, že sú od seba na kilometre vzdialení, umožňujú nám rýchly prístup k správam a informáciám alebo v niektorých ojedinelých prípadoch vyhľadať rodinných príslušníkov. Ako to vždy býva, na pozadí tohto všetkého pekného sa ale skrýva i tá smutná stránka.
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako môžu veľké technologické firmy, ako napríklad Meta alebo Google, byť jednými z najbohatších podnikov na svete? Ako by predsa mohli byť tak úspešní a ziskoví, pokiaľ poskytujú svoje služby ako Facebook alebo Instagram zdarma na používanie? Odpoveď je jednoduchá – sociálna sieť nie je produktom, produktom ste vy. Veľké internetové obchody či malí obchodníci si kupujú reklamné priestory na sociálnych sieťach a majú zaručené, že sa dostanú k ich cieľovej skupine. Akoby nie, keď takmer každý tieto služby využíva. Nikdy to nebolo jednoduchšie. Táto investícia veľkých technologických gigantov bola v neskorších fázach takmer bezriziková, a to je na tom to najnebezpečnejšie.
Veľké tímy IT odborníkov a dizajnérov pracujú deň čo deň na tom, aby ste na vašej budúcej návšteve Instagramu či Facebooku strávili viac a viac času. V posledných rokoch sa veľmi osvedčil koncept krátkych videí. Pre veľa mladých ľudí, detí či dospelých sa stalo zvykom sadnúť si a scrollovať cez tento často nezmyselný obsah. Keď nabudúce budete pozerať Instagram reels, skúste sa zamyslieť nad tým, o čom bolo video, ktoré ste videli pred 3 minútami. Stavím sa, že si nespomeniete. Z toho vyplýva, že najdôležitejší zámer sociálnych sietí je boj o vašu pozornosť.
Ako sa chrániť? Je v poriadku používať sociálne siete na komunikáciu i zábavu, ale všetko má svoje hranice. Určite zažívate niekoľkokrát týždenne pocity únavy a frustrácie, poprípade i bolesť hlavy v rôznej intenzite spojené s nadmerným používaním telefónu. Nie je to nezvyčajné, nakoľko si to moderný život častokrát vyžaduje. Veľa času strávených pred obrazovkou konzumovaním obsahu neprospieva nášmu zdraviu (fyzickému i duševnému). Fakt, že sociálne siete máme hneď na dosah ruky, doslova, prispieva k vzniku závislosti, ktorej následky sú dnes neveľmi známe. Preto by sme mali pristupovať k sociálnym sieťam s rozumom a mierou. Veľmi múdre je používať časový limit, ktorý nám môže pomôcť zredukovať čas pred obrazovkou. Telefón a iné zariadenia s prístupom na internet používať vtedy, kedy je to nevyhnutné, alebo sa potrebujeme s niekým spojiť.
Zdroj: Netflix-The Social Dilemma
Volám sa Sofia. Mám 15 rokov a chodím do 2.BG.
Volám sa Nina, mám 16 rokov a som žiačkou 2.BG. Pochádzam z Martina a už od malička sa venujem športu. Momentálne hrávam futbal za MŠK Žilina, ktorý je mojou najväčšou záľubou. Rada si pozriem aj futbalové zápasy, najmä FC Barcelona.
Kto som?
Volám sa Štěpán Herbrych. Chodím do 2.BG a mám 16 rokov.
S nosom v knihe
Kto som?
Meno mám Sofia, no ľudia ma poznajú ako Zofa. Chodím do 2 BG a odbilo mi už 17 rokov. Držím sa jedného pravidla – keď nemusím, nerozprávam. No so správnymi ľuďmi som plná energie a milujem, keď ich môžem rozosmiať a vyčarovať im úsmev na tvári. A toto som ja.
Ahojte, volám sa Viktória. Baví ma slovenčina a myslím si, že by ma mohlo napĺňať aj tvorenie – rada by som do školského Journalu prispievala vlastnými témami.
Ahojte, som Peťo, mám 15 rokov a chodím do 2.BG triedy. Moje koníčky sú hra na gitare, trávenie času s priateľmi, cestovanie, spoznávanie iných kultúr. Moja srdcovka je Turecko. Tiež som človek, ktorý má rád slané, občas aj sladké. Mám šťastie, že toto všetko turecká kuchyňa ponúka. Vo všetkých veciach hľadám význam a veci, ktoré mi zmysel nedávajú, ma zaťažujú.
Pre tých, ktorí ma ešte nepoznajú, volám sa Maťo, mám 16 rokov a som žiakom II.BG Pochádzam z Martina. Túto školu navštevujem druhý rok a veľmi sa mi tu páči.