Sociálne siete tu sú už nejaký ten piatok a za tú dobu sa mali možnosť vyvíjať. Tento novodobý fenomén nabral objemy svetového rozmeru bleskovou rýchlosťou. Staršie generácie mali možnosť zažiť ako prví svet bez a s technológiami, ktoré po prvýkrát v histórií ľudstva prepojili celú planétu. Človek sa z evolučného hľadiska nezmenil od čias vynálezu sociálnych sietí a internetu, a preto si nemal možnosť na túto zmenu navyknúť. Náš deficit fungovať vo svete, ktorý funguje ako jedna veľká pavúčia sieť, využili šikovní marketéri, podnikatelia a veľké firmy. Poďme sa pozrieť na to, ako to v skutočnosti funguje.
Z úvodu možno vyplýva, že sociálne siete sú iba nástrojom predajcov na zvýšenie ich ziskov. Ale nie všetko je iba čierne. Sociálne siete umožňujú ľudom zostať v kontakte i napriek tomu, že sú od seba na kilometre vzdialení, umožňujú nám rýchly prístup k správam a informáciám alebo v niektorých ojedinelých prípadoch vyhľadať rodinných príslušníkov. Ako to vždy býva, na pozadí tohto všetkého pekného sa ale skrýva i tá smutná stránka.
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako môžu veľké technologické firmy, ako napríklad Meta alebo Google, byť jednými z najbohatších podnikov na svete? Ako by predsa mohli byť tak úspešní a ziskoví, pokiaľ poskytujú svoje služby ako Facebook alebo Instagram zdarma na používanie? Odpoveď je jednoduchá – sociálna sieť nie je produktom, produktom ste vy. Veľké internetové obchody či malí obchodníci si kupujú reklamné priestory na sociálnych sieťach a majú zaručené, že sa dostanú k ich cieľovej skupine. Akoby nie, keď takmer každý tieto služby využíva. Nikdy to nebolo jednoduchšie. Táto investícia veľkých technologických gigantov bola v neskorších fázach takmer bezriziková, a to je na tom to najnebezpečnejšie.
Veľké tímy IT odborníkov a dizajnérov pracujú deň čo deň na tom, aby ste na vašej budúcej návšteve Instagramu či Facebooku strávili viac a viac času. V posledných rokoch sa veľmi osvedčil koncept krátkych videí. Pre veľa mladých ľudí, detí či dospelých sa stalo zvykom sadnúť si a scrollovať cez tento často nezmyselný obsah. Keď nabudúce budete pozerať Instagram reels, skúste sa zamyslieť nad tým, o čom bolo video, ktoré ste videli pred 3 minútami. Stavím sa, že si nespomeniete. Z toho vyplýva, že najdôležitejší zámer sociálnych sietí je boj o vašu pozornosť.
Ako sa chrániť? Je v poriadku používať sociálne siete na komunikáciu i zábavu, ale všetko má svoje hranice. Určite zažívate niekoľkokrát týždenne pocity únavy a frustrácie, poprípade i bolesť hlavy v rôznej intenzite spojené s nadmerným používaním telefónu. Nie je to nezvyčajné, nakoľko si to moderný život častokrát vyžaduje. Veľa času strávených pred obrazovkou konzumovaním obsahu neprospieva nášmu zdraviu (fyzickému i duševnému). Fakt, že sociálne siete máme hneď na dosah ruky, doslova, prispieva k vzniku závislosti, ktorej následky sú dnes neveľmi známe. Preto by sme mali pristupovať k sociálnym sieťam s rozumom a mierou. Veľmi múdre je používať časový limit, ktorý nám môže pomôcť zredukovať čas pred obrazovkou. Telefón a iné zariadenia s prístupom na internet používať vtedy, kedy je to nevyhnutné, alebo sa potrebujeme s niekým spojiť.
Zdroj: Netflix-The Social Dilemma